• Logg inn ansatt
Jusshjelpa i Nord-NorgeJusshjelpa i Nord-NorgeJusshjelpa i Nord-Norge
Menu
  • Send oss din sak
    • Send oss din sak
    • Hvilke saker tar vi ikke inn?
    • Hvem andre kan jeg henvende meg til?
  • Fagområder
    • Fengselsrett
    • Gjeldsrett
    • Husleierett
    • Sosialrett
    • Arbeidsrett
    • Barnerett
    • Trygderett
    • Ekteskapsrett
    • Samboerforhold
    • Utlendingsrett
  • Brosjyrer
  • Saksinntaksturer
  • Publikasjoner
  • Om jusshjelpa
    • Historie
    • Saksbehandlingen
    • Organisering
    • Årsrapporter
CategoriesFAGARTIKLER

Ingvild Lundstrøm

5. desember 2024

0 0

Share this post

I høst har vår engasjerte saksbehandler Marie jobbet med flere saker innenfor utlendingsrett. Hun har i arbeidet sitt sett noen utfordinger hun har skrevet en artikkel om.

Artikkelen til Marie kan du lese her:

 

Strukturelle utfordringer i utlendingsretten

 

Som saksbehandler hos Jusshjelpa i Nord-Norge har jeg jobbet med en rekke saker innenfor utlendingsrett. Dette arbeidet har gitt meg verdifull innsikt i hvordan utlendingsforvaltningen fungerer i praksis, og samtidig avdekket flere utfordringer som kan ha store konsekvenser for de utlendingene det gjelder. I denne artikkelen ønsker jeg å dele noen av mine erfaringer, i håp om å belyse problemer som bør adresseres for å sikre rettssikkerheten til utlendinger i Norge.

 

UDIs vektlegging av relevante uttalelser

Et gjennomgående problem i utlendingssakene bistår i, er at Utlendingsdirektoratet (UDI) i for liten grad vektlegger uttalelser fra aktører som har den beste forutsetningen for å vurdere spesifikke aspekter ved en sak. Dette gjelder for eksempel ved søknader om studentoppholdstillatelse, der studiestedet kan gi en faglig fundert vurdering av søkernes studieprogresjon eller sammenhengen mellom søkernes studier. Likevel opplever vi ofte at UDI i sine avslag skriver at slike uttalelser ikke tillegges vekt, til tross for at det fremgår uttrykkelig at slike relevante uttalelser skal innhentes og vektlegges av utlendingsforskriften § 10-21 sjette ledd og av UDIs egne retningslinjer, se eksempelvis rundskrivet RUDI-2010-101 pkt. 8.1.1 første avsnitt og pkt. 8.1.2 fjerde avsnitt. Tilsvarende problemstilling ser vi ved søknader om oppholdstillatelse som faglært, der arbeidsgiveren – som etter vårt syn best kjenner arbeidets innhold og krav – vurderer at søkerens utdanning er relevant for stillingen. Også her opplever vi at UDI velger å i liten grad vektlegge arbeidsgivers uttalelse, til tross for at dette er relevante vurderingsmomenter, jf. RUDI-2014-18 pkt. 3.2.2 første avsnitt.

Denne praksisen strider med intensjonen i regelverket, som tydelig legger opp til at slike uttalelser skal inngå i vurderingen. Konsekvensen av dette kan etter mitt syn være at søknader ikke vurderes på en tilstrekkelig konkret og individuell måte. Videre medfører dette at flere utlendinger opplever at deres søknader og eventuelle klager ikke gis en reell sjanse når UDI nokså konsekvent velger å ikke vektlegge slike relevante uttalelser.  På den måten fremstår også UDIs vedtak mindre velbegrunnet.

 

 

 

Uklar ansvarsfordeling mellom UDI og UNE

I klagesaker som oversendes Utlendingsnemnda (UNE), har vi gjentatte ganger opplevd at det er uklart om spørsmål tilknyttet saken skal rettes til UDI eller UNE. I forbindelse med dette har vi flere ganger erfart at våre klienter blir henvist frem og tilbake mellom UDI og UNE gjentatte ganger. Dette gjelder eksempelvis spørsmål knyttet til de rettighetene den enkelte har mens søknaden er til behandling. Denne uklarheten fører til at utlendinger blir «kasteballer» mellom de to organene. For søkere og klagere som har saker inne til behandling, står livet slik de kjenner det på vent. For disse personene som allerede står i denne sårbare situasjon, kan en slik forvirringen skape stor frustrasjon og usikkerhet

Denne uklarheten undergraver ikke bare rettssikkerheten til utlendingene, den svekker også deres tillitt til utlendingsforvaltningen. Det bør derfor etableres en tydeligere ansvarsfordeling mellom UDI og UNE, slik at det klart fremgår hvem som skal besvare spørsmål om hva og at den enkelte saksbehandler har kompetanse til å informere utlendingen til hvem utlendingen skal henvende seg til.

 

Mangelfull og uforutsigbar veiledning fra UDI

Videre erfarer vi at det er et gjennomgående problem at det er stor variasjon i veiledningen som gis av UDI. Både Jusshjelpa og våre klienter har ved flere anledninger opplevd å få ulike svar på samme spørsmål. Våre erfaringer tilsier at det svaret vi får i stor grad avhenger av hvilken saksbehandler som tar telefonen. Dette er ikke bare lite forutsigbart og forvirrende, det kan også føre til rettstap for utlendingene det gjelder. Vi har ved flere anledninger erfart at feilaktig veiledning fra UDI har ført til at utlendinger leverer mangelfulle søknader eller søker på feil grunnlag og at dette medfører at søkeren senere får avslag.

UDI har en lovpålagt veiledningsplikt etter forvaltningsloven § 11. Det er avgjørende for utlendingenes rettssikkerhet at denne plikten etterleves i praksis. Etter mitt syn et er det derfor behov for bedre samkjøring internt hos UDIs saksbehandlere, samt innføring av tydeligere retningslinjer for veiledning. På den måten sikres det at utlendinger får korrekt og konsekvent informasjon. Dette er særlig viktig ettersom mange av utlendingene har begrensede norsk- og engelskferdigheter, og normalt liten til ingen kunnskap om det norske regelverket. Veiledningen utlendingene mottar fra UDI blir derfor gjerne det primære grunnlaget for det utlendingene foretar seg. Det er derfor avgjørende at veiledningen som gis er kvalitetssikret, korrekt og konsekvent overfor de som henvender seg til UDI for rådgivning.

 

Lang saksbehandlingstid

Avslutningsvis vil jeg trekke frem hvordan den vel lange saksbehandlingstiden er en pressende utfordring i utlendingsforvaltningen. Avhengig av type sak, kan saksbehandlingstiden være opp til, og noen ganger over, ett år. For mange av våre klienter, som normalt befinner seg i en allerede sårbar situasjon, kan den langvarige ventetiden føre til betydelig usikkerhet og stress. Dette fordi utfallet av søknaden har direkte innvirkning på deres livssituasjon og fremtid. Den økte saksbehandlingstiden kan også bidra til en følelse av rettsløshet og manglende tillit til systemet, noe som undergraver rettssikkerheten. Det er derfor avgjørende at det iverksettes tiltak for å effektivisere prosessene og redusere ventetiden, slik at søkere kan få sine saker behandlet innen en rimelig tidsramme.

 

Oppsummering

Erfaringene jeg har gjort meg som saksbehandler i utlendingsrettssaker viser at det er flere strukturelle utfordringer i systemet. UDI bør i større grad vektlegge relevante uttalelser fra studiested eller arbeidsgiver, ansvarsfordelingen mellom UDI og UNE må klargjøres, veiledningen som gis må bli mer konsekvent og det bør ses på tiltak som kan effektivisere utlendingsforvaltningen.

For å sikre en mer rettferdig og effektiv behandling av utlendingssaker, er det viktig at disse utfordringene tas på alvor. Med dette ønsker jeg også å bevisstgjøre saksbehandlerne i utlendingsforvaltningen på hvor inngripende rettsområdet utlendingsretten er, og hvor stor betydning disse sakene har for de det gjelder. Jusshjelpa i Nord-Norge vil fortsette å arbeide for at utlendingers rettigheter ivaretas og at deres stemmer høres.

 

Skrevet av Marie Kirkesæther, Jusshjelpa i Nord-Norge.

Related Post

7. MARS 2025

Kvinner, ta ansvar for egen...

Vår superflinke medarbeider Live Sofie Andreassen har, i anledning Kvinnedagen, skrevet...

00

4. JUNI 2024

Private aktører på det...

Vår engasjerte gruppeleder Tomas Skjæråsen har skrevet en artikkel om private aktører...

00

4. JUNI 2024

Rettslige brister i norske...

Vår flinke saksbehandler Niklas Kristoffersen har skrevet en artikkel om blant annet...

00

8. MARS 2024

Er kvinnehelse en oversett...

I forbindelse med Kvinnedagen 8. mars 2024 har vår dyktige og engasjerte saksbehandler...

00

30. AUGUST 2021

Artikkel om arbeidsgivers...

Vår dyktige medarbeider Rebekka har skrevet en artikkel om arbeidsgivers styringsrett...

00

22. OKTOBER 2020

Artikkel om arbeidstakers...

Her kan du lese en informativ og flott artikkel om hvilke rettigheter man har som...

00

Siste innlegg

  • Stengt for nye henvendelser/ Closed for new inquiries
  • (ingen tittel)
  • Stengt for nye henvendelser/ Closed for new inquiries
  • Kvinner, ta ansvar for egen økonomi
  • Vi søker nye medarbeidere

Arkiv

  • april 2025
  • mars 2025
  • februar 2025
  • desember 2024
  • juni 2024
  • mars 2024
  • desember 2023
  • juni 2022
  • august 2021
  • desember 2020
  • oktober 2020
  • juni 2020
  • desember 2019
  • oktober 2019

Kategorier

  • Uncategorized
  • DRIFTSMELDING
  • FAGARTIKLER
  • NYHETER
  • PUBLIKASJONER

KONTAKT

Besøksadresse:
Terminalgata 38
9019 TROMSØ

Postadresse:
Jusshjelpa i Nord-Norge
UiT Norges arktiske universitet
Postboks 6050
9037 TROMSØ

Saksinntak på telefon:
77 64 45 59

FAGOMRÅDER

  • Fengselsrett
  • Gjeldsrett
  • Husleierett
  • Sosialrett
  • Arbeidsrett
  • Barnerett
  • Trygderett
  • Ekteskapsrett
  • Samboerforhold
  • Utlendingsrett

OM JUSSHJELPA

Jusshjelpa i Nord-Norge er et rettshjelpstiltak som drives av jusstudenter. Vi gir gratis rettshjelp i enkeltsaker. Vi tar imot nye saker via nett, per telefon eller ved personlig oppmøte.

SOSIALE MEDIER

Facebook

Twitter

ÅPNINGSTIDER:

Saksinntak på telefon:
mandag til torsdag kl. 10.00–14.00
Sentralbord:
mandag til fredag kl. 09.00–15.00

© 2018 Jusshjelpa i Nord-Norge, Alle rettigheter reservert. Design av Vinn Vinn Reklame.
Personvernerklæring|Innstillinger for cookies