Jusshjelpa i Nord-Norge

Netthandel og angrerett

Netthandel – når kan jeg angre på kjøpet?

Vi har alle handlet på nett. Kanskje er innkjøpet gjort etter grundige undersøkelser, der du har lett deg frem til den beste prisen og det beste produktet. Kanskje skjedde bestillingen på impuls, i det du snublet over en annonse mens du leste nettavisen.

I begge disse tilfellene kan du ha angrerett på varen etter du har mottatt den.

Hvorfor angrerett?

Myndighetene har innført en angrerett på blant annet netthandel. Det er lett å bli lurt når du handler ting du ikke selv får se, undersøke og prøve på forhånd. Det fine bildet på nett kan gi et helt feil inntrykk av støvlettene. Sportsbagen viser seg å være en billig kopi. Mobiltelefonen var visst brukt. Eller gardinene passet ikke inn i stuen likevel. Årsakene kan være mange. Felles for disse årsakene er at ved netthandel er det vanskelig å på forhånd vite at varen ikke falt i smak.

Gjelder angreretten uansett?

Ved netthandel gjelder angreretten dersom du handler som privatperson. Dersom du handler på vegne av firmaet ditt, eller for at fotballaget trenger nytt utstyr, er avtalen bindende og du kan ikke angre deg.

Du må ha kjøpt fra noen som selger i næringsvirksomhet. Du har ingen angrerett dersom du kjøper en gitar fra en privatperson på finn.no, og angrer deg etterpå fordi du finner en billigere gitar et annet sted. Heller ikke om du inngår avtale om bruktbilkjøp via epost, etter å ha sett en annonse på nett, dersom selgeren ikke driver med salg av biler profesjonelt. Det er derfor viktig å sjekke nøye hvem du handler fra.

Det er også krav til at varen du har kjøpt kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Dersom du har brukt støvlettene i 14 dager, er det ikke mulig å returnere disse. Du skal ha mulighet å prøve støvlettene for å se om de passer, men ikke bruke de. Det er en grense mellom utprøving og bruk som kan være noe uklar, så det beste er om du begrenser utprøvingen av klærne, telefonen eller utstyret til det minimale.

Det er ikke angrerett på filmer og musikk dersom forseglingen er brutt, og du er varslet om at angreretten faller bort ved brutt forsegling. Da kan innholdet være kopiert av deg, og du kan ikke returnere det.

Det finnes også enkelte andre unntak fra angreretten, som vi ikke går inn på her.
Hvor lang tid har jeg på å andre?

Dersom du har angrerett, er fristen som hovedregel 14 dager fra du mottok angrerettskjema i posten. Dersom du mottar en vare uten at du får skjema, er angrefristen 3 måneder fra du mottok varen. Får du ingen informasjon om at det finnes angrerett, utvides fristen enda lengre.

Hvordan går jeg frem for å angre?

Du må gi beskjed til selger innen fristen dersom du ønsker å angre på kjøpet. Det er ingen krav til at du skal gjøre det på angrerettskjemaet eller skriftlig på annen måte, men det er lurt å ha bevis for at du har angret.

Du har ansvar for å returnere varen til selger etter at du har meldt fra om angreretten. Du må selv betale for returportoen.

Dersom du vil vite mer om angrerett, ligger det mye nyttig informasjon på www.forbrukerradet.no. Dersom du forsøker å bruke angreretten din, men får avslag på dette fra selger, kan du klage saken din til Forbrukerrådet.

Comments are closed.